Kraftvarmeværk bruger mest dansk flis

Nyhed

Helsingør Kraftvarmeværk gør klar til fyringssæson med bæredygtig flis

none


Den nye fyringssæson står for døren, og dermed begynder der så småt igen at komme flis på kedlerne i Helsingør Kraftvarmeværk. Allerede nu er leverandøraftalerne i hus for ca. 120.000 tons træflis – hvilket stort set svarer til det forventede forbrug til og med juni måned næste år. Dermed er det også allerede nu muligt at fortælle, hvor flisen kommer fra – og hvordan den forventes transporteret til værket i udkanten af byen.

Flisen er certificeret bæredygtig - jvnf.  brancheaftalen om sikring af bæredygtig biomasse.

”Flisen vi modtager skal være bæredygtig produceret. Det er et krav, der ligger fast, og som vi følger. Det betyder blandt andet, at vi bruger resttræ fra skovproduktion, at CO2-reduktionen skal være markant – og at der skal genplantes skov. Ved at bruge bæredygtig flis – eller biomasse – fortrænger vi fossile brændsler, og dermed bidrager vi og vores kunder til den grønne omstilling”, siger Jens Bertram, bestyrelsesformand i Forsyning Helsingør, der ejer 2/3 af Helsingør Kraftvarmeværk. Norfors ejer den sidste 1/3.

Flere forskellige leverandører og transportruter
I fyringssæsonen 2020/2021 bruger Helsingør Kraftvarmeværk flere forskellige leverandører. Oprindelseslandet for de allerede bestilte 120.000 tons flis er:

  • Danmark – 65 % - transporteret fra Sjælland til værket med lastbil
  • Tyskland – 12 % - transporteret med skib til Helsingør Havn – og derfra med lastbil til værket
  • Estland – 11 % - transporteret med skib til Helsingør Havn – og derfra med lastbil til værket
  • Sverige – 9 % - transporteret fra Helsingborg med lastbil via HH-overfarten
  • Letland – 3 % - transporteret med skib til Helsingør Havn – og derfra med lastbil til værket

I dette vinterhalvår er der planlagt 13 transporter med skib til havnen i Helsingør – svarende til ca. to skibe om måneden. Det bliver til i alt 31.500 tons flis, hvilket er under den tilladelige mængde på 50.000 tons, der følger af forsøgsordningen for losning af flisskibe. Det første skib ankommer i næste uge fra Estland.

Energichef i Forsyning Helsingør, Hans Peter Balle, forklarer, hvorfor det er en fordel at bruge flere forskellige leverandører:

”Vi har brug for leveringssikkerhed og lægger derfor ikke alle vores æg i samme kurv. Samtidig går vi efter den bedst mulige flis til den bedst mulige pris – under hensyn til de krav, der ligger i den nationale brancheaftale om sikring af bæredygtig biomasse. Derfor har vi brug for fleksibilitet og flere forskellige transportruter”, siger energichefen for fortsætter:

”I denne fyringssæson kommer det meste flis fra Danmark, men vi bruger også vores lokale havn i Helsingør til udenlandske leverandører. Faktisk er det 35 procent, der kommer ind via vandvejen. Det giver en stor fleksibilitet for os, at vi kan bruge havnen. Samtidig er vi med til både at sikre liv i havnemiljøet, indtægter i kommunekassen og sparet CO2-udledning i form af mindre transport på landevejen.”

Fakta: Krav til losning og transport af flis fra havnen til Helsingør Kraftvarmeværk:
Når leverandørerne skal losse et skib med flis til Helsingør Havn er der en række krav og retningslinjer, der skal følges af hensyn til bl.a. trafiksikkerhed, minimering af støjgener og besøgende i havnen. Det gælder fx:

  • Leverancer skal ske i vinterhalvåret
  • Losning kun tilladt mandag – fredag fra kl. 7.00 – 18.00
  • Spærretid omkring kl. 8 (af hensyn til skolestart)
  • Kajen skal rengøres efter brug
  • Lastbiler skal overdækkes inden afgang fra kaj
  • Lastbiler skal følge ruten Havnegade – Allégade - Kronborg Vej - I.L. Tvedesvej – Trækbanen – Kongevejen - til og fra Helsingør Kraftvarmeværk

OPDATERET MED DOKUMENT OVER FORVENTEDE OG REALISEREDE ANLØB TIL HAVNEN I FYRINGSSÆSONEN. (2. februar 2021)