Tilfredshed med ny affaldsordning

Affald

Kunderne oplever, at indsamlingsordning med mere sortering virker og de er særligt tilfredse med skraldemændenes service.

Ny affaldsordning - grøn affaldsspand

Forsyning Helsingør har i løbet af oktober måned gennemført en evaluering af den nye affaldsordning med mere sortering ved husstanden. Evalueringen er gennemført som telefoninterviews hos 400 tilfældige borgere, der alle var tilmeldt den nye affaldsordning i den største enkeltgruppe - enfamilieboliger af typen villa, parcelhus eller rækkehus med individuel affaldsløsning. De 400 interviews er repræsentative for de i alt over 15.000 boliger i denne gruppe.

Evalueringen viser blandt andet:

  • 59 procent - et flertal af kunderne – er tilfredse eller meget tilfredse med den nye ordning
  • 71 procent svarer ”ja, i høj grad” eller ”ja” til spørgsmålet om den nye affaldsordning virker
  • 67 procent svarer ”ja, meget” eller ”ja” til spørgsmålet om der er tillid til, at Forsyning Helsingør håndterer affaldet rigtigt
  • 86 procent svarer, at de er ”meget tilfredse” eller ”tilfredse” med servicen fra skraldemændene
  • 71 procent svarer, at beholderstørrelsen ”passer fint” til husstanden
  • 21 procent svarer, at mine beholdere ”af og til” er overfyldte”
  • 8 procent svarer, at mine beholdere ”altid” er overfyldte
Et flertal af kunderne udtrykker tilfredshed med den nye affaldsordning, langt de fleste mener også, at den virker – og kunderne er glade for skraldemændene. Det viser – i mine øjne – at vi er kommet godt i gang med den nye ordning.
Jens Bertram, bestyrelsesformand

”Jeg synes, det er en flot evaluering. Et flertal af kunderne udtrykker tilfredshed med den nye affaldsordning, langt de fleste mener også, at den virker – og kunderne er glade for skraldemændene. Det viser – i mine øjne – at vi er kommet godt i gang med den nye ordning. Samtidig er det nu tydeligt, at kritikken af f.eks. beholderstørrelser ikke står mål med den generelle oplevelse, når man spørger bredt og repræsentativt hos kunderne”, siger bestyrelsesformand Jens Bertram og fortsætter:

”Betyder det så, at vi ikke kan forbedre os og gøre noget anderledes? Nej, vi skal fortsat fokusere mest muligt på at kommunikere med de borgere, som oplever problemer fx med beholderstørrelser. Evalueringen viser fx, at over halvdelen af vores kunder ikke ved, at man kan få større beholdere, eller at man kan sætte en ekstra plastpose med plastaffald ud inden tømning. Her bliver vi nødt til at bruge mere krudt på formidlingen fremover”.

Andre udvalgte resultater fra evalueringen:

  • 71 procent mener, at størrelsen på beholderne ”passer fint” til husstanden
  • 88 procent mener, at det er ”meget vigtigt” eller vigtigt, at vi sortere affald ved husstanden
  • 76 procent mener, at informationen om den nye affaldsordning har været ”meget god” eller ”god”

Se hele evalueringen øverst til højre på siden.